Szymany, Jasionka, Świdnik – kondycja lotnisk Polski Wschodniej

Z czterech województw przygranicznych Makroregionu Polski Wschodniej trzy mają skrzydła, czyli własne lotniska. Przy Olsztynie, Rzeszowie i Lublinie tylko Białystok jest kiwi – czyli nielotem. Orłem w tym gronie jest obecnie Rzeszów, który w ubiegłym roku przywitał milionowego pasażera. I przynosi zyski.

Porzucając ptasie skojarzenia, a odwołując się do liczb….

Jak podaje w komunikacie Port Lotniczy Lublin, rok 2023 można tu uznać za udany – przez dwanaście miesięcy 2023 roku lotnisko odprawiło 399 tysięcy pasażerów, więcej niż rok wcześniej. Wśród nich był 3-milionowy pasażer (od chwili powstania lotniska). – W sytuacji, kiedy linie lotnicze tną połączenia, nam udało się odprawić więcej pasażerów niż roku 2022, kiedy było to 330 tysięcy osób – informuje prezes Portu Lotniczego Lublin Andrzej Hawryluk.

Do znacznego zwiększenia ruchu na lotnisku przyczyniły się połączenia wakacyjne, dlatego od czerwca 2024 roku do siatki połączeń z Portu Lotniczego Lublin dołącza Egipt (Hurghada) oraz grecka Kreta. W związku z ogromnym zainteresowaniem lotami do Turcji, w wakacje 2024 będzie można aż pięć razy w tygodniu polecieć do Antalyi i to już od końca kwietnia do października.

W tym roku Port Lotniczy Lublin zakończy dużą inwestycję (wartość to blisko 18 mln zł) – to terminal przeznaczony do składowania towarów. Ma to umożliwić dywersyfikację dochodów, usprawnić obsługę przesyłek, które od dwóch lat są odprawiane w lubelskim porcie lotniczym, a także stworzyć lotnisku perspektywę odegrania ważnej roli podczas wsparcia odbudowy Ukrainy.

Tymczasem podkarpacki Port Lotnicy Jasionka może się pochwalić odprawieniem w samym tylko 2023 roku ponad miliona pasażerów (do tej pory najlepszy dla podrzeszowskiego lotniska był rok 2019, gdy zostało odprawionych 772 tys. osób)!
Tak naprawdę od kilku lat pracowaliśmy na to, aby ten wynik uzyskać. Bardzo mocno rozbudowaliśmy naszą siatkę połączeń. W ostatnich latach pojawiły się nowe kierunki, zarówno w segmencie regularnym, ale też czarterowym. Postawiliśmy na połączenia wakacyjne, które w ostatnim czasie cieszą się duża popularnością. I nie ukrywam, że ta strategia, którą obraliśmy, przyniosła bardzo dobre rezultaty – ocenia Adam Hamryszczak, prezes portu lotniczego Rzeszów-Jasionka.

Przy okazji świętowania milionowego pasażera przypominano także, że Jasionka łączy codzienne zadania z obszaru obsługi pasażerów z ruchem towarowym, który generowany jest przez wojnę w Ukrainie. Warto też dodać, że od 31 marca dwa razy dziennie będą stąd latać samoloty Lufthansy do Monachium.

To tylko jeden dodatkowy rejs dziennie, a generuje bardzo dużo możliwości dla naszych pasażerów, aby dotrzeć przez Monachium do różnych zakątków świata. Prestiż naszego lotniska z każdym takim nowym elementem rośnie – przyznaje Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego, które jest głównym udziałowcem lotniskowej spółki.

Tak optymistycznie nie jest jednak w Szymanach, porcie lotniczym pod Olsztynem – tu odprawiono ok. 142 tys. pasażerów (od momentu powstania osiem lat temu – ok. 795 tysięcy). Niemniej podsumowując miniony rok spółka podkreśla, że to jednak wzrost o 25,93 proc. Z Lotniska Olsztyn-Mazury latano cały rok do Krakowa, Dortmundu i Londynu, sezonowo do Wrocławia i Krakowa i był czarter do tureckiej Antalyi, uruchomiony przez Itakę. W tym roku ruszyło także połączenie z Tiraną.

O ile wszelkie dane dotyczące lotnisk regionalnych mówią o wzroście ruchu pasażerskiego, obudowaniu go po pandemii, to finansowo ciągle daleko jest do odtrąbienia sukcesów. Jak informuje Portal Samorządowy przyglądając się tym inwestycjom z punktu widzenia właścicielskiego, „mniejsze lotniska regionalne od lat są deficytowe, przynoszą straty, a w związku z tym ich właściciele muszą do nich dużo dokładać. Tak jest od początku istnienia lotniska Lublin i portu lotniczego w Szymanach. Od lat straty przynoszą też lotniska w Bydgoszczy, Szczecinie, Łodzi, Zielonej Górze, ale i w podwarszawskim Modlinie. Do 2021 r. deficytowe było też podrzeszowskie lotnisko „Jasionka”, które dopiero w zeszłym roku (2022), dzięki wzmożonemu ruchowi związanemu z wojną w Ukrainie, wyszło na plus”. Jak pokazuje raport Polskie spółki lotniskowe w 2022 r. portalu pasazer.com z listopada 2023 roku Rzeszów miał 133 mln zł zysku, Lublin – 32 miliony straty, a Olsztyn – ok. 18 mln zł na minusie. Jako ciekawostkę można dodać, że Rzeszów miał najmniejszy w kraju udział przychodów lotniczych w swoich przychodach ogółem.

Jaki jest plan finansowania lotniska w Białymstoku? W jakich kierunkach planowane są połączenia lotnicze? O tym dowiemy się więcej już niedługo z badań, których przeprowadzenie zlecił Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.