Szymany, Jasionka, Świdnik – kondycja lotnisk Polski Wschodniej
Z czterech województw przygranicznych Makroregionu Polski Wschodniej trzy mają skrzydła, czyli własne lotniska. Przy Olsztynie, Rzeszowie i Lublinie tylko Białystok jest kiwi – czyli nielotem. Orłem w tym gronie jest obecnie Rzeszów, który w ubiegłym roku przywitał milionowego pasażera. I przynosi zyski.
Porzucając ptasie skojarzenia, a odwołując się do liczb….
Jak podaje w komunikacie Port Lotniczy Lublin, rok 2023 można tu uznać za udany – przez dwanaście miesięcy 2023 roku lotnisko odprawiło 399 tysięcy pasażerów, więcej niż rok wcześniej. Wśród nich był 3-milionowy pasażer (od chwili powstania lotniska). – W sytuacji, kiedy linie lotnicze tną połączenia, nam udało się odprawić więcej pasażerów niż roku 2022, kiedy było to 330 tysięcy osób – informuje prezes Portu Lotniczego Lublin Andrzej Hawryluk.
Do znacznego zwiększenia ruchu na lotnisku przyczyniły się połączenia wakacyjne, dlatego od czerwca 2024 roku do siatki połączeń z Portu Lotniczego Lublin dołącza Egipt (Hurghada) oraz grecka Kreta. W związku z ogromnym zainteresowaniem lotami do Turcji, w wakacje 2024 będzie można aż pięć razy w tygodniu polecieć do Antalyi i to już od końca kwietnia do października.
W tym roku Port Lotniczy Lublin zakończy dużą inwestycję (wartość to blisko 18 mln zł) – to terminal przeznaczony do składowania towarów. Ma to umożliwić dywersyfikację dochodów, usprawnić obsługę przesyłek, które od dwóch lat są odprawiane w lubelskim porcie lotniczym, a także stworzyć lotnisku perspektywę odegrania ważnej roli podczas wsparcia odbudowy Ukrainy.
Tymczasem podkarpacki Port Lotnicy Jasionka może się pochwalić odprawieniem w samym tylko 2023 roku ponad miliona pasażerów (do tej pory najlepszy dla podrzeszowskiego lotniska był rok 2019, gdy zostało odprawionych 772 tys. osób)!
– Tak naprawdę od kilku lat pracowaliśmy na to, aby ten wynik uzyskać. Bardzo mocno rozbudowaliśmy naszą siatkę połączeń. W ostatnich latach pojawiły się nowe kierunki, zarówno w segmencie regularnym, ale też czarterowym. Postawiliśmy na połączenia wakacyjne, które w ostatnim czasie cieszą się duża popularnością. I nie ukrywam, że ta strategia, którą obraliśmy, przyniosła bardzo dobre rezultaty – ocenia Adam Hamryszczak, prezes portu lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Przy okazji świętowania milionowego pasażera przypominano także, że Jasionka łączy codzienne zadania z obszaru obsługi pasażerów z ruchem towarowym, który generowany jest przez wojnę w Ukrainie. Warto też dodać, że od 31 marca dwa razy dziennie będą stąd latać samoloty Lufthansy do Monachium.
– To tylko jeden dodatkowy rejs dziennie, a generuje bardzo dużo możliwości dla naszych pasażerów, aby dotrzeć przez Monachium do różnych zakątków świata. Prestiż naszego lotniska z każdym takim nowym elementem rośnie – przyznaje Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego, które jest głównym udziałowcem lotniskowej spółki.
Tak optymistycznie nie jest jednak w Szymanach, porcie lotniczym pod Olsztynem – tu odprawiono ok. 142 tys. pasażerów (od momentu powstania osiem lat temu – ok. 795 tysięcy). Niemniej podsumowując miniony rok spółka podkreśla, że to jednak wzrost o 25,93 proc. Z Lotniska Olsztyn-Mazury latano cały rok do Krakowa, Dortmundu i Londynu, sezonowo do Wrocławia i Krakowa i był czarter do tureckiej Antalyi, uruchomiony przez Itakę. W tym roku ruszyło także połączenie z Tiraną.
O ile wszelkie dane dotyczące lotnisk regionalnych mówią o wzroście ruchu pasażerskiego, obudowaniu go po pandemii, to finansowo ciągle daleko jest do odtrąbienia sukcesów. Jak informuje Portal Samorządowy przyglądając się tym inwestycjom z punktu widzenia właścicielskiego, „mniejsze lotniska regionalne od lat są deficytowe, przynoszą straty, a w związku z tym ich właściciele muszą do nich dużo dokładać. Tak jest od początku istnienia lotniska Lublin i portu lotniczego w Szymanach. Od lat straty przynoszą też lotniska w Bydgoszczy, Szczecinie, Łodzi, Zielonej Górze, ale i w podwarszawskim Modlinie. Do 2021 r. deficytowe było też podrzeszowskie lotnisko „Jasionka”, które dopiero w zeszłym roku (2022), dzięki wzmożonemu ruchowi związanemu z wojną w Ukrainie, wyszło na plus”. Jak pokazuje raport Polskie spółki lotniskowe w 2022 r. portalu pasazer.com z listopada 2023 roku Rzeszów miał 133 mln zł zysku, Lublin – 32 miliony straty, a Olsztyn – ok. 18 mln zł na minusie. Jako ciekawostkę można dodać, że Rzeszów miał najmniejszy w kraju udział przychodów lotniczych w swoich przychodach ogółem.
Jaki jest plan finansowania lotniska w Białymstoku? W jakich kierunkach planowane są połączenia lotnicze? O tym dowiemy się więcej już niedługo z badań, których przeprowadzenie zlecił Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.