lądujący samolot

Straty milionów, a strategiczne wizje: polska lotnicza rozterka Lublina i Białegostoku

Port Lotniczy Lublin boryka się z rekordowymi stratami finansowymi, jednak władze regionalne i miejskie zgodnie podkreślają jego strategiczne znaczenie dla rozwoju Lubelszczyzny. A co z lotniskiem w woj. podlaskim?

W 2024 roku Port Lotniczy Lublin zanotował rekordową stratę netto w wysokości 51,4 mln PLN, co czyni ją najwyższą stratą w historii polskich lotnisk regionalnych. Skumulowana strata za ostatnie pięć lat przekroczyła 156 mln PLN. Mimo tych alarmujących danych, zarówno marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski, jak i prezydent Lublina Krzysztof Żuk, konsekwentnie bronią istnienia i dalszego wspierania lotniska.

Marszałek Stawiarski podkreśla, że lotnisko jest „strategicznym narzędziem dla rozwoju regionu”, wskazując na jego rolę w rozwoju gospodarczym i turystycznym, a także wyrażając nadzieję na poprawę sytuacji dzięki inwestycjom takim jak nowy terminal cargo. Prezydent Żuk, reprezentujący głównego akcjonariusza, miasto Lublin, wielokrotnie powtarzał, że Port Lotniczy Lublin to „narzędzie rozwoju Lublina”, a nie tylko przedsięwzięcie komercyjne. Obaj włodarze, mimo konieczności regularnego dokładania funduszy do utrzymania lotniska, są zgodni co do jego kluczowej roli w perspektywie długoterminowego rozwoju regionu.

A co z naszym „lotniskiem”?

Rozwój lotniska w Białymstoku, a konkretnie na Krywlanach, to temat, który budzi duże emocje i jest przedmiotem wielu dyskusji oraz działań ze strony władz lokalnych i regionalnych. W marcu 2025 roku Miasto Białystok, Województwo Podlaskie oraz Polskie Porty Lotnicze (PPL) podpisały porozumienie dotyczące utworzenia spółki, która będzie zarządzać lotniskiem na Krywlanach. Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski informował, że miasto planuje budowę hangaru na samoloty o powierzchni 3 tys. mkw. (koszt ok. 55 mln zł). Pozwolenie na budowę ma być uzyskane w drugiej połowie 2025 roku, a inwestycja ma być gotowa w przyszłym roku. Planowana jest również budowa stacji paliw. Orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w październiku 2024 roku ma umożliwić wycinkę drzew w Lesie Solnickim, co jest kluczowe dla zwiększenia możliwości operacyjnych lotniska. Marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym zapowiedział, że uruchomienie i rozbudowa lotniska Krywlany może zostać zrealizowane z wykorzystaniem środków z Unii Europejskiej. Istnieje nadzieja, że do 2028 roku powstanie specjalny fundusz dedykowany terenom przygranicznym, co ułatwi finansowanie.

Kontrowersje i wyzwania

Brak pełnowymiarowego lotniska pasażerskiego w Białymstoku jest postrzegany jako jedna z barier rozwojowych regionu. Mimo porozumień i planów, realizacja inwestycji wciąż napotyka na opory, zwłaszcza ze strony środowisk lokalnych i ekologów, co spowalnia proces wycinki drzew i dalszą rozbudowę. Dyskusje o lotnisku w Białymstoku trwają od wielu lat, a region przegapił wcześniejsze okazje do pozyskania środków unijnych na ten cel, w przeciwieństwie do np. Lublina